tisdag 4 januari 2011

En dag på Eksjö sjukhus

Snön vräker ned och har gjort det hela natten.
Den 4 Januari blev första sjukhusbesöket för mig 2011 , klockan 9.00 skulle jag inställa mig hos min kirurgläkare som opererade mig för bröstcancern.Han skulle undersöka min arm som värker och är svullen, jag har ju nämnt om det tidigare. det kom ju strax efter jag hade slutat med strålningen. Så nu är jag tillbaka remitterad till Eksjö igen och där skall jag tillhöra bröstmottagningen som finns där.
Men idag skulle som sagt doktorn undersöka armen som är svullen och ond. Doktor Abdul som jag kallar honom var lite tveksam om det kunde vara en blodpropp ,det är nämligen så att den behandlingen som jag har satts in på i tablettform kan ge biverkning som ex blodpropp. Jag skickades till röntgen ultraljud av venerna i armen ,undersökningen tog en timma och var helt smärtfri. Ingen blodpropp hittades :)
Tillbaka till dr. Abdul som konstaterade att detta var sviter efter operationen som innebar att man utrymmde axillen från lymfkörtlar plus att man nu har strålat hårt på detta utrymme i axillen, lymvätska kommer ut i armen och det blir ett lymfödem som skall behandlas med kompressions strumpa , massage och högläge.
Jag skall också få träffa en terapeut på området som finns i Vetlanda ännu några mil längre bort, och det skall jag få göra inom 1- 2 veckor.Hoppas det inte är lika dåligt väder som idag för det var snökaos kan man lugnt säga när jag åkte i morse. Om det här skall försvinna kunde jag inte få svar på idag , det får tiden utvisa,får hoppas på det bästa.
Ja , vad det innebär mycket när man får diagnosen bröstcancer, inte kunde jag tro det vid mitt första besök hos kirurgläkare Abdul att det skulle ta så här många vänder. Idag kunde jag inte annat än tänka så här när jag satt framför doktorn.... du har  kanske räddat mitt liv med den operation som gjordes,och man har anledning att vara tacksam.

  • Önskningar
  • att jag skall bli frisk
  • att detta året blir lugnt på alla sätt och vis
  • att Gunnar får kraft att arbeta vidare med samhällets utsatta
  • att Patrik får sina assistenter som han så väl behöver
  • att Patrik får vara frisk och få en sysselsättning
  • att Emmanuel kommer in på den studieväg om Bistånd som han vill
  • sedan har jag mycket mer som jag har högt upp i mitt hjärta , bla att min mor inte skall behövas utstå så mycket smärtor som hon har, utan att hon får den hjälp hon behöver de dagar hon har kvar

  • Tacksamhet för
  • att jag har kunnat slutföra min behandling
  • att jag har Gunnar och min familj
  • mitt hem
  • min tro
  • att jag lever i Sverige
  • för allt jag har upplevt
  • mina vänner
  • mina hundar
  • allt jag skall få uppleva
  • att det blir vår och sommar  efter vinter
                                           
kram

Marie-Louise

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar