tisdag 14 december 2010

Idag lyser solen med sin frånvaro

Även denna dag så har jag tagit en sväng till Jönköping för ny strålning , idag hade jag en bestämd tid 13.30 och det skötte de perfekt på onkologen. Idag fick jag med en ny salva för mina utslag ,hoppas det håller sig lugnt nu de här kvarvarande dagarna.

Mycket folk i Jönköping och på A6. Julhandeln tycks gå bra. Vi skall fira jul här hemma  ,min bror med familj skall fira med oss.Det är traditionen här,kusinerna får träffas och det är alltid mysigt.
Jag är egentligen ingen stor julvän, mycket för att jag fattar inte varför man skall göra allt till jul just. Det kristna budskapet i Julen är förstås  det största och förnämsta, sen att vi människor driver upp tempot så fruktansvärt med alla måsten till Jul , det gillar jag inte.
En liten tradition från Polen är att  man alltid dukar till en extra på julen i fall det skulle komma någon som behövde mat, fint eller hur?
Hur var då min barndoms jul , jo det var alltid julpyntat och fint, förstår inte hur min mamma hann med allt inne, eftersom jag är uppvuxen på en gård så var  hösten ett förberedande för julen med slakt,bak, storstädning lutning av gråsej, ystning , göra korv och mycket , mycket mera.Allt var hemlagat och till jul fick man ju dricka julmust också, det var högtidligt.
Min far hade med sig en konstig tradition från sitt hem då han skulle ha lutfisk på julaftons morgon,konstigt eller hur? Mamma fixade det och allt var frid och fröjd.
Det som var jobbigt var att vi fick ju inga julklappar förrän pappa hade gjort lagårn på julaftonseftermiddagen, det tog sååååå lång tid tyckte vi som barn. Vi tyckte att pappa väntade extra länge med att gå ut och mjölka men så var det förstås inte....
Min mor var helt otroligt duktig med att laga mat och baka fattar inte varför jag inte har ärvt detta intresse....synd, men men vi är ju olika.
Vi bodde i ett hus från 1800 - talet som var gårdsbyggnaden och det blir ju en enorm julstämning i den miljön.
Det hus vi bor idag i påminner mycket om mitt barndomshem och det tror jag hela familjen och min bror och hans familj tycker också så det gör det lite extra roligt att vara här i vårt gamla hus.
Vi skall hjälpas åt med allt så det blir nog bra. Vi blir 9 stycken, min mor kan inte komma längre för hon orkar inte så det får väl bli ett besök där i stället. Det största är att ha varandra och ta det lugnt och njuta av julen.


                                     
            Här ser ni vad jag kör snö någonstans, här kör jag med min lilla traktor som jag även använder som gräsklippare på sommaren, det fungerar bra.    


Kram och tack för idag

Marie-Louise            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar