fredag 24 september 2010

När jag föddes

Var jag gul som en Kines (alltså gulsot) och det blev inte bättre av att mamma hade gula stickade kläder till mig !! Det såg nog roligt ut.
 Jag föddes och och växte upp på en gård i norra änden av Hoksjön i andra änden fanns och finns Hooks Herrgård.
Det var Annandag Pingst när jag föddes den 10 Juni 1957.
Pappa kom in till BB ( som det hette då ) med ett fång liljekonvaljer ( pappas blomma) och även min sedan dess.

 

Varje år plockade pappa liljekonvaljer till min födelsedag. Sista tiden när han hade svårt att gå tog han traktorn  för att plocka liljekonvaljer till mig.


Jag växte upp och älskade sjön som vi bara hade 50 meter till och ju längre åren gick så tillbringade jag mycket tid på och i sjön med fiske och bad.
Vilken lyx att ha det så , jag älskade naturen och har verkligen njutit och njuter av den varje dag. Jag kunde fiska när jag ville , bada när jag ville , åka skridskor när jag ville eller bara ta en båttur utan att förflytta sig långa sträckor.


Just nu vet jag ett det bor en liten kille på vår gård , hoppas han upplever alla underbara platser som jag gjorde när jag var liten .


När jag fyllde 5 år så fick jag en mjärde av min farfar som jag fiskade gäddor i ,varje morgon skulle jag ut med båten och vittja mjärden, jag tog faktiskt många gäddor och abborrar i den.


När jag blev ännu lite äldre så var det traktorn som hägrade var för det mesta ute med pappa och körde traktor.


Moped och bil blev ju ett måste när man bodde på landet och när jag var 18 år började jag arbeta på lasarettet i Jönköping.


Fortsättning följer en annan dag ....

Marie-Louise

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar