onsdag 3 november 2010

Ny dag

Vinden viner utmed husknutarna och regnet står som spö i backen, men vad gör det när man inte mår illa längre, det enda som hänger efter är en huvudvärk som har lite svårt att ge upp efter behandlingen.


Jag har ju mina trogna följeslagare i mina hundar som inte viker från min sida ett tum. Det är ett härligt sällskap och jag måste säga att de har betytt oerhört mycket under sjukdomstiden för mig.
Hundarna förstår så mycket mer än vad vi anar.


När jag var som sämst efter cytostatikan så låg de två Chinestjerna ijämte mig i sängen och med jämna mellanrum så bara rann svetten i från huvudet och ansiktet , de blev engarede med det samma och försökte att hjälpa mig. De kunde ligga och sova  och jag fick en svett attack och de vaknade med det samma för att de visste att jag inte mådde bra då. Sen lugnade de ner sig och somnade igen när det var över.
Fantastiskt med hundarnas sinne som är så utvecklat.

                     
               

Djur är härliga !


Människor är härliga !! möte med människor är härligt,
Under de 30 år som jag har arbetat inom sjukvården har man haft förmånen att möta alla sorts människor, det tycker jag har varit bland det bästa med jobbet, alla dessa möten, alla dessa olika människor.
Det har verkligen berikat livet.Det kan ju ha varit fina möten men även besvärliga och aggressiva möten ibland, men alla har varit givande på sitt sätt.
Att jag valde att arbeta inom sjukvården var det bästa som jag har gjort det har gett så oerhört mycket tillbaka. av feedback. Det är ju det bästa som finns att kunna hjälpa människor.
Jag har arbetat inom ortopeden i många år ,arbetat med senil dementa, missbrukare samt arbetat med människor i livets slutskede de sista åren , alla lika intressanta.
Jag var alltid lika nyfiken vad det var som gömde sig bakom varje människa som jag vårdade, vilken livshistoria, vilken typ av människa , det var av största vikt att tänka runt om patienterna för att kunna ge dem vad de behövde. Mitt motto när jag arbetade var om det här var min anhörig hur skulle jag vilja ha det då i vården omkring vederbörande.



                  


Sjukvården har gått framåt oerhört på de här trettio åren som jag jobbade och idag är den helt annorlunda , det mesta skall göras polikliniskt , så det krävs att man har folk omkring sig hemma och i sitt nätverk. Mycket är väl bra men bara inte människan glöms bort mitt i allt detta med snabba effektiva behandlingar.
Det krävs ju att hemsjukvården är väl utbyggd så de kan gå in och bedriva vård i hemmen så går det säkert att få det att fungera alldeles utmärkt. Det är alltid skönt att vara hemma . Ja , det var lite tankar från mig idag.

Jag är nöjd och belåten och snart har väl huvudvärken gett upp för idag hoppas jag.

Kram
Marie-Louise

2 kommentarer:

  1. Hej Marie-Louise
    Tusen tack för dom värmande orden men när jag tänker på dej så är mitt bara en bagatell i det hela man får sej en tankeställare bara att livet det är inte så givet som vi ofta tror utan när kära o nära drabbas så påminner det om att ta vara på livet o leva i stunden eller hur Jag håller tummarna för dej och hoppas vi ses i Växjö
    Kramar i massor från oss i Svenshögen både tvåbenta som fyrbenta
    Yvonne Rengren med hundar

    SvaraRadera