tisdag 23 november 2010

Oväder med snöstorm



Vad säger ni om vädret idag !  Riktigt busväder , kan man minst säga, klass 2 varning över våra trakter.
Visst blir man lite orolig när det är så dåligt väder och man vet att man måste ge sig ut på vägarna för att åka på strålningen. Men Gunnar ställde upp och vi åkte tillsammans till Jönköping Skönt !

När man kommer in i väntrummet möts man av samma människor varje dag,ibland några nya ansikten som skall påbörja behandling, annars är vi samma gäng som sitter där och väntar.
Det står en stor skylt  ! väntetid idag 1 timma ! Det är ju drop in men ibland samlas det för mycket folk på samma tid eller så krånglar någon maskin och då blir det väntetid.
När man sitter och tittar sig omkring så ser man att man inte är ensam, vi är många drabbade av denna cancer. Jag kan inte undgå att titta på ansiktena och fundera ...vad har de fått för besked ...hur ser framtiden och prognosen ut ?? en del pratar detaljerat om sin sjukdom , andra säger inget , sitter man där i fem veckor tillsammans så blir det ju att man byter några ord med varandra man tillhör en grupp.....
Vi är en massa människor som det rör sig en massa känslor i av olika slag,oro och ångest, mm. Nu nalkas ju julen och då passar det inte att vara sjuk ,men vi måste vara där och det vet ni att jag är tacksam för denna fina sjukvård som vi har. Vad många som är drabbade ... under den timma som jag är där kanske det är 15 patienter och då är det bara under en timma.

Sedan kommer det en sköterska och ropar upp namnet och så går man in i det kala stora rummet där det finns ett litet bord ,stol  och ett skohorn hängande på en skärmvägg, på bordet ligger min patientbricka  och mitt resekvitto för dagen.
På stolen lägger man kläderna och sedan lägger man sig sin egna vaccumkudden och den smala britsen och tar tag i handtagen över huvudet med händerna. Jag har gjort det som en tävling att jag skall komma rätt på britsen och i kudden så man inte behöver ändra på min kropp för att maskinen skall stråla rätt, ännu har jag inte lyckats till 100% men det har varit nära några gånger, en kul grej ... förgyller tillfället av strålning. När personalen är klara att köra igång behandlingen går de ut ur rummet och stänger dörren, maskinen börjar att röra sig omkring mig och det tar ungefär 10 minuter sedan kommer personalen in och så skall britsen sänkas ner. innan jag får stiga upp och sedan gör jag dagens sit up utan att ta i handtaget som hjälp att komma upp, man får passa på när tillfälle ges. Kläderna på sedan är det klart att åka hem.Så är det att strålas 7 de gången ännu inga brännskador. sköööönt !


                                        
                                                          Personalen är alltid lika vänlig....

Efter min strålning idag så var det att ta itu med snön , fick ge mig ut att köra 2 gånger ikväll och just nu vill jag knappt titta ut för att se hur mycket det har blivit, vackert är det ju och ljusare är det..

Kram och tack för idag

Marie-Louise

1 kommentar:

  1. Skönt att det verkar gå bra för dig och du slipper brännskador, min mamma fick det och det var inte kul. Sköt om er i snön, här är det barmark än så länge. KRAM

    SvaraRadera